Ik leer anders

een leermethode voor beelddenkers

 

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet goed begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De methode ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar een visuele manier van denken.

 

Direct resultaat

Doordat de lesstof op de juiste manier aan de leerling aangeboden wordt, kan die direct vertellen of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Want wanneer we overschakelen naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden. Tijdens de training kunnen bijvoorbeeld leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen.

Leerproblemen aanpakken met de training ‘Ik leer anders’ is leuk en versterkt het gevoel van zelfvertrouwen. De leeftijd om deze techniek aan te leren is vanaf 5 jaar tot 100!

 

Beelddenken: een andere manier van denken

Iedereen gebruikt het zelfde informatieproces: opnemen, verwerken, opslaan/onthouden en gebruiken. Per persoon verschilt de voorkeur van het opnemen, verwerken en onthouden van de informatie (informatiesysteem): horen (auditief), voelen (kinetisch), denken (auditief digitaal) of zien (visueel = beelddenken)

Denk aan het woord stoel. Wat zie je? Zie je de letters S-T-O-E-L (auditief digitaal) of zie je een plaatje van een stoel? (visueel). Zie je een plaatje? Dan ben je een beelddenker.

 

www.ikleeranders.nl